Eskiden dedelerimiz döneminde gemiler yanaşır ve köylülerimiz bu iskele üzerinden gemilere biner ve Van iline gelirler diye bize sürekli hikayeler anlatılır. Bu tarihi yapı bugün suların geri çekilmesi ile eski heybetli yapısından çok şey kaybetse de yine ortaya çıkmış durumda.
Çocukluğumda da her göle gittiğimde cesaret göstergesi idi Adır İskelesi üzerine çıkıp kendine sulara atmak ve suyun dibinden çamur çıkarmak. Tabi bunu yapabilen birkaç kişiydi. Hatırladığım kadarı ile Veli Gezer ve M. Emin Kayar abilerimiz bu konuda çok iyiydiler.. Biz de abilere güvenerek direklere tutunur onları izlerdik.
09.10.2021 tarihinde yaptığım ziyarette iskele nin çekilen sular sonucu ortaya çıktığını görünce eski günler aklıma geldi. Ayrıca çekilme sonucu ortaya çıkan SODA (PORANG) yı görünce çocukken annelerimizin elbise için bu maddeyi deterjan gibi kullandıkları dönemler aklıma geldi. Çocukluğumuzda hepimiz yüzmeyi orada öğrendik. Anne ve Babalarımızın çocukluğu da o sahilde geçti.
Sular yaklaşık 50 metre geri çekilmiş. Ve ortaya 100 yıldan eski bir tarihi yapı ortaya çıkmış. Sular içinde bunca yıldır dayanmış ağaçları görünce eskiden yapılan ve kullanılan malzemelerin ne kadar dayanıklı olduğunu görebiliyorsunuz. Üzerindeki çiviler hala duruyor ve çürümemiş.
Sular çekilnce GOLA GAMéŞA ve KÜÇÜK ADA arasındaki SURMIL da ortaya çıkmış. Ada ya gidip yumurta topladığımız dönemler aklıma geldi. Gola Gaméşa biraz daha güvenli olduğu için biz çocuklar anneler çalışırken orada yüzerdik. Yani orada dolaşınca resmen geçmişi yaşıyorsunuz.
Benim fikrim bu tarz tarihi yerlerin tekrar kullanıma kazandırılması için tadilattan geçirilerek yeniden kullanıma kazandırılması. Bu amaçla belirli mevkilerde olan köylümüz İta Amirlerinin katkısı olabileceği kanısındayım. Tabi bu süreçte istenirse bir ekip oluşturarak yerinde inceleme yapılabilir ve ne yapılabileceği konusunda fikir alışverişinde de bulunabilir. Hatta sullar çekilmiş iken oraya kum çekilebilir ve sahil ıslahı da yapılabilir.
adirli.com olarak bize düşeni biz yerine getirmeye çalışıyoruz fakat takdir edersiniz ki bu işi tek başımıza yapmamız çok zor. Bu süreçte sizlerin öneri ve destekleriniz bizim için önemli olacaktır. Tuşba Belediyesinde, Valillikte ve İl Turizm Müdürlüğünde bu konuda tanıdığı olan var ise lütfen bizlere prosedür konusunda yardımcı olursa çok makbule geçecektir. sizlere çektiğimiz fotoları atıyorum.
1985 yılında merhum Hacı Yusuf Ebiri, Hacı Veysi Ebiri ve Hacı Reşat Ebiri kardeşler tarafından Van Eski Sanayi Sitesi’nde kurulan Oto Deniz Oto Yedek Parça, 40 yılı aşkın tecrübesiyle otomotiv yedek parça sektörünün köklü ve güvenilir kuruluşlarından biri olmayı başarmıştır. Bugün işletme; Fesih Ebiri, Deniz Ebiri ve Davut Ebiri tarafından...
Köylümüz Rahmetli Mehmet ve Çavreş Gezer in oğlu Mustafa Gezer tarafından 2000 yılında kurulan Gezer Oto: Isuzu ve Mitsubishi Araçları üzerine Servis ve Yedek Parça hizmeti vermektedir. adirli.com olarak kendisine hayırlı ve bol kazançlar diliyoruz. Mustafa Gezer : 0542 842 3535 – 0541 973 8196
Köylümüz Rahmetli Mustafa ve Qazé Ebiri nin İstanbul da oturan oğlu Şahin Ebiri nin (09.03.1977 – 49 yaşında) maalesef Cilt Kanseri olduğunu öğrendik. Şu anda Van da ve aile evinde kalıyor. adirli.com olarak kendisine geçmiş olsun diyor, Allahtan hayırlı şifalar diliyoruz. Ömer Ebiri : 0542 279 2954
Köylümüz Rahmetli Feti ve Ayşe Yıldırım ın kızı ve Hacı Ömer Çakar ın hanımı Hacı Hanım Çakar ın 26.05.2026 tarihinden beri bölge hastanesi Üroloji Servisinde – Böbrek taşının kanala sıkışması nedeni ile yatırıldığını ve ameliyat olacağını öğrendik. adirli.com olarak geçmiş olsun diyor, hayırlı şifalar diliyoruz. Cihan Çakar : 0505 471...
Köylümüz Rahmetli Hacı Timur ve Gevez Yıldırım ın oğlu Teknik Direktör Murat Yıldırım Vanspor FK ile anlaşarak 2026-2027 sezonu için teknik direktör olarak göreve başlamıştır. adirli.com olarak yeni görevinin hayırlı olmasını diliyor, kendisine başarılar diliyoruz.
Köylümüz ve Beğdeşan da yaşayan Mehmet ve Sebiha Koltaş ın oğlu Hüsnü Koltaş ın (27.03.1973 – 53 yaşında) dün gece İstanbul da evinde Beyin Kanaması geçirdiğini ve İstanbul Çam ve Sakura Hastanesi Yoğun Bakım servisinde uyutulduğunu öğrendik. Genel durumu ciddiyetini koruyor maalesef. adirli.com olarak geçmiş olsun diyor, hayırlı şifalar diliyoruz....